Trip ke Pulau Pangkor [Part 2] - Azwar Syuhada

Saturday 3 February 2018

Trip ke Pulau Pangkor [Part 2]


Salam to all readers,

Seperti yang dijanjikan, harini aku sambung semula cerita aku ke Pulau Pangkor. Hari ke-2, selepas masing-masing dah siap bersarapan kami menyusul ke pekan Pulau Pangkor untuk aktiviti island hoping. Memandangkan kami pergi hari weekdays, memang dijangka takde orang langsung lagaknya di kawasan ini. Ia ibarat, ini pulau kami yang punya.


Pakej Island hoping ini kalau nak tahu dah termasuk dalam pakej homestay sekali. Itu yang rasa sangat-sangatlah murah. Seorang hanya melabur RM85 sahaja. Dalam pada masa menunggu agent yang menjanjikan untuk boat trip, kami sempatlah bergambar di sekitar Teluk Nipah. Abang itu tak lewat pun, kami yang terpacak awal dekat sini semata ingin nak melihat keindahan pagi Pulau Pangkor. Segar ya ampunn! Punya call2 agent tu dekat mana, sekali dah terpacak dekat tepi kiteorang selfie tu juga. Malu bakk hang...


Tadaa! Kalau korang singgah ke Teluk Nipah dan nak round Pulau Pangkor menaiki boat, aku syorkan korang guna perkhidmatan abang ini. Memang spoting habis, rancak berbual. Sebelum menaiki boat, kami semua diberi life jacket, dan alat tutup hidung tu sorang satu. Kami diberi penerangan macam mana untuk menggunakan alat tersebut, dan dikehendaki menjaganya dengan elok memandangkan barang siapa yang menghilangkannya akan didenda sebanyak RM100.


Muka-muka excited nak join boat trip. Boleh tahan laju jugalah brother agent ini bawa. Sambil round naik boat, brother agent ini juga ada berhenti sekejap satu perhentian ke satu perhentian sambil memberi penerangan serba sedikit mengenai kawasan sekitar itu.

Cantik kan? Keindahan Pulau Pangkor yang didatangkan dengan air jernih. Lebih kurang macam dekat Langkawi, cuma pantai Cenang lebih kepada warna biru, di Pangkor hijau jernih. Kalau di ikutkan Pantai Cenang di Langkawi lebih meriah berbanding Pulau Pangkor, sungguhpun datang pada hari weekdays. Maklumlah, Langkawi kan kawasan bebas cukai ada airport pula dekat sana. Memang berduyun la orang datang lagi-lagi mat saleh.


Kalau korang pandai, cuba teka batu ini menyerupai apa? Tak dapat teka, kalau nak tahu batu ini agak popular kerana batu ini terkenal dengan nama batu mulut buaya. Cuba tengok betul-betul ia sememangnya menyerupai buaya.

Setelah puas round tadi, kemudian kami ditinggalkan di kawasan Pulau Giam. Pulau Giam ini salah satu tempat menarik untuk dilawati apabila datang ke Pulau Pangkor ini. Di kawasan ini jugalah kami melakukan aktiviti snorkeling, memang best. Di sni dapat melihat ikan bilis berenang-renang di air jernih, ikan nemo, ketam bergerak dan macam-macam hidupan air lagi ada di sini. Pulau ini terletak bersebelahan degan Pulau Mentagor, dan berhadapan dengan Teluk Nipah. 

Untuk ke Pulau Giam ini, daripada Teluk Nipah korang boleh berkayak ataupun menaiki bot, bergantung kepada individu itu sendiri. Pada mereka yang sukakan cabaran dan memiliki stamina yang tinggi, boleh datang secara berkayak, kalau tak, naik je bot, mana-mana pun syok. Yang pastinya kawasan ini memang cantik dengan keindahan air hijau jernih, memang puaslah bersnorkeling. Kau nak duduk berjam-jam dekat sini pun boleh. Tiada masalah! Sekitar pukul 12.00 tengahari kami dah call abang tu suruh ambil memandangkan masing-masing dah penat dan lapar ;(

Mana tak lapar, dah berjam-jam berendam dalam air, bila naik ke darat memang perut laparlah jawabnya. Ia tak?




Muka-muka excited dalam air. Mujur ada pelancong luar datang memeriahkan percutian kiteorang. Kalau tak, sendu juga dekat pulau ini. 

Kononnya, dah sampai ke darat nak terus balik ke homestay. Alih-alih nak main big marble ini pula. Permainan big marble ini takde dalam pakej kiteorang. Pada mereka yang nak main, satu kepala RM20. Total 6 orang bersamaan RM120. Kami cakap nak permainan yang tak perlu jatuh dalam air, so permainan yang tak membolehkan korang jatuh dalam air adalah big marble ini. Bawalah laju mana pun boat tu, memang takkan jatuh punya. Kami berpecah 2 kumpulan memandangkan benda alah ini boleh naik 3 orang sahaja. Sungguhpun permainan ini tak membolehkan kami jatuh dalam air, terpekik terlolong jugalah dibuatnya. Gerun pun ada tapi seronok!

Dalam pada masa berseronok, terselit rasa kesakitan apabila kaki kiteorang tekena batu sampai luka. Shittt, balik cuci air pun rasa perit jugalah. So, datang sini berhati-hati masuk dalam air, kalau boleh pijak bahagian pasir.

Memandangkan tiada orang di kawasan ini, terpaksalah setting timer dekat phone bila bergambar. Maka terhasillah gambar yang sengit, but look nice right? Rindu pula, agak-agak next trip kemana pula lepas ini? Percayalah, kalau planning awal-awal memang tak menjadi punya, kalau planning last minit maka sampailah kita ke destinasi yang ingin dituju. Apa yang boleh dikatakan, sebaik-baik perancangan, perancangan yang diatur oleh Allah itu adalah yang terbaik.

Dah puas main air, dan masing-masing pula dah kepenatan. Kami pun singgah ke kedai bungkus makan lalu balik semula ke homestay. Berehat seketika, kemudian sekitar pukul 4.00 petang kami round semula untuk lawati tempat menarik sekitar Pulau Pangkor. Tunggu next entry ya! 

p/s: Mission complete untuk tahun ini! hehehe...

8 comments:

  1. bestnyaaaa. teringin nak pergi, tapi entah bile hehe

    ReplyDelete
  2. kalau termasuk pakej homestay..murah tu..termasuk mkn x? dulu sis JM pergi Pulau Kapas...pakej termasuk mkn pg dan tgh yg homesay sediakan

    ReplyDelete
  3. Lamanya rasa tak ke pulau pangkor.. last tahun 2003. Pasti dah bnyk perubahan dan lebih menarik sekarang.. seronok :)

    ReplyDelete
  4. pangkor ni banyak coral kan...pernah pergi dulu dan pernah ada pengalaman terpijak something sampai luka...huhuhuhu...

    ReplyDelete
  5. mmg best jugk pulau pngkor, sesuai utk rilex2 n santai2..

    ReplyDelete
  6. Baca i terus rasa nak ke Pulau Pangkor. What a wonderful moment you guys had there!

    ReplyDelete
  7. ray x penah pun pegi pulau pangkor

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!