Trip ke Pulau Pangkor [Part 4] - Azwar Syuhada

Sunday 18 February 2018

Trip ke Pulau Pangkor [Part 4]

Salam to all readers,

Part 4 ini merupakan hari terakhir kami di Pulau Pangkor. Disebabkan tak sempat nak beli ole-ole lagi, pagi tu around pukul 9.15 pagi kami dah keluar pergi sarapan dan terus ke Pekan Teluk Nipah. Nasi lemak dekat sini lain sikit dari KL. Nasi lemak yang biasa kita makan berlaukkan telor, sambal, timun dan juga ikan bilis kan? Kalau dekat Pulau Pangkor, nasi lemak berlaukkan ikan sambal, seperti ikan kembung tu.

Sedap juga rasanya, murah pun murah. Hanya RM3.00. Sesudah makan, kami terus menyusur ke Pekan Teluk Nipah untuk mencari ole-ole. Sekali sampai, kedai pun tak buka lagi, hanya 2 kerat sahaja yang buka. Sambil menunggu kedai buka, sempatlah berselfie sekitar kawasan teluk nipah ini.


Inilah dia pekan teluk nipah, masa ini jalan memang lengang, bolehlah bergambar dekat tengah-tengah jalan. Kalau banyak kereta, memang tak dan la nak bergambar dekat tengah-tengah ini. Hampir setengah jam jugalah kami terpacak dekat area sini, kedai yang kiteorang nak masuk still tak buka. Maka, kami pun pulang ke homestay packing barang siap-siap nak keluar homestay.

Sekitar pukul 12.00 tengahari kami pun beransur pulang. Sempat juga singgah kembali ke Pekan Teluk Nipah mencari pelekat peti sejuk. Benda ini memang wajib beli setiap kali melancong, menandakan tempat itu kami dah tawan. Choiii!! Harga magnet dekat sini standard harga dekat tempat-tempat lain, 3 ketul RM10. Aku beli 3 pelekat peti sejuk, seluar kembang RM15 tak silap aku. Punya seronok berjalan time ini, boleh plak plan nak tidur 1 malam dekat Ipoh. Kononnyalah, alih-alih lari bajet, terpaksalah batalkan niat.




Mak aku tahu aku nak ke Pulau Pangkor, tak lain dan tak bukan dia suruh aku beli ikan bilis mata biru dan anak udang. Dekat Pulau Pangkor ini memang terkenal dengan ikan bilis mata biru. Kami pergi kedai bangunan putih dekat dengan jeti. Sebenarnya, mana-mana kedai ada je jual ikan bilis kata pakcik yang menyewakan homestay pada kami. Nak lagi advanced terus je pergi kilangnya. Memandangkan masa menceburui kami, borong jerlah ikan bilis dekat bangunan putih ini. Aku beli dalam RM20 sahaja ikan bilis mata biru ini. Boleh tahan jugalah harga ikan bilis mata biru ini.

Lain-lain sempat beli t-shirt Pulau Pangkor untuk aku dan adik aku je. Sampai je jeti, macam biasa barang aku jugalah paling banyak. Nasib baik si Dibah ada beg lebih bagi aku pinjam isi barang. Sampai sahaja di jeti, kami pun mengucapkan ribuan terima kasih pada brother yang uruskan homestay and motorsikal sepanjang kami di Pulau Pangkor.

Masing-masing muka dah burn. Ayuhlah pulang, ke halaman masing-masing. Kumpul duit boleh jalan-jalan lagi. First time aku keluar dengan member universiti aku dengan jarak jauh. Macam biasa, mak aku kalau boleh nak call setiap saat dan minit. Aku atas bot dia sempat nak call. hahaha...

Setelah sampai terminal jeti, kami sempat lunch bersama sebelum masing-masing berangkat pulang ke kampung halaman masing-masing. 2 orang balik utara, 3 orang balik kl, 1 orang lagi drive balik Ipoh sendirian.

Maka berakhir sudah percutian aku and the geng ke Pulau Pangkor. Kami enjoy, ini kali percutian yang sangat menyeronokkan untuk menghilangkan stress, jauh dari anasir-anasir yang tidak sihat, pokok-pokok menghijau yang mendamaikan, air pantai jernih yang mendamaikan, burung-burung berkicauan. Wahh seronoknya!! Agak-agak ke mana destinasi kita selepas ini?

Ucapan tidak terhingga pada member sorang ini, Dibah. Dialah orang kuat cari pakej percutian bajet ke Pulau Pangkor. Yang lain hanya siapkan duit sahaja. hahaha... Nasib baik menjadi plan kali ini, lagi sikit je tak jadi bilamana duit elaun diisytiharkan dah tamat, tup-tup ending bulan 12 itu hari masuk lagi. So, bolehlah berjalan-jalan ke Pulau Pangkor dengan senang hati.

Jumlah Kos ke Pulau Pangkor
Tiket bas dari TBS ke Ipoh: RM19.40
Beli roti di Mydin: RM4.40
Ferry pergi balik: RM14.00 (Seorang)
Homestay + Island hoping + motorsikal: RM85 (Seorang)
Makan (day 1): RM7.30
Makan (day 2): RM5.50
Isi minyak motor: RM2.50
Big marble: RM20 (Seorang)
Sotong + ikan bilis: RM36
Tshirt: RM24
Nasi lemak: RM3.00
Magnet: RM10.00
Tiket bas dari terminal jeti ke KL: RM27.40

Total: RM258.50 sahaja!

Rasa berbaloi, dan puas hati dengan pakej yang kami dapat. Mungkin pergi hari weekdays dia jadi murah, agak-agak pergi hari cuti sekolah memang masaklah jawabnya. Kami yang dari KL ini pun segan nak naik lrt masa mula-mula berangkat ke tbs, orang lain berasak nak pergi kerja, kiteorang berasak nak pergi bercuti. Yang penting kita enjoy!! Jom kumpul duit lagi, next time boleh pergi tempat lain pula.

Thanks you for reading!

9 comments:

  1. bestnye. i've never been to pulau pangkorrrr

    ReplyDelete
  2. perghhhh berbaloi nyaaaaaaaa. bookmark lah entry ni!!!

    ReplyDelete
  3. Wah.. seronoknya ke pulau pangkor

    ReplyDelete
  4. best kat sana.. makanan sedap. tapi tu la panas namateuy hahaha

    ReplyDelete
  5. ikan bilis mata biru tu sedap oiiiii

    ReplyDelete
  6. Lama x pergi bercuti dekat Pulau Pangkor

    ReplyDelete
  7. boleh tau dari stesen bas ipoh nk ke terminal feri tu jauh x?naik apa sis?

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!