Trip ke Pulau Pangkor [Part 3] - Azwar Syuhada

Sunday 11 February 2018

Trip ke Pulau Pangkor [Part 3]

Salam to all readers,

Asyik tertangguh nak update sambungan cerita ke Pulau Pangkor [Part 3]. Yerlahh, orang dah start membina kerjaya katakan. Sibuknya mengalahkan perdana menteri lagaknya. heheh.. Dari aku melalut tak tentu pasal, ada baiknya aku teruskan sahaja destinasi seterusnya. 

Part 3 ini sebenarnya aktiviti hari ke-2 kami di Pulau Pangkor. Memandangkan banyak sangat gambar, tu yang aku separatekan jadi 2 cerita. Sedap sikit mata memandang dan membacanya. Selesai sahaja aktiviti di pantai, kami terus balik ke homestay. Memandangkan masing-masing dah kepenatan. Kira-kira dalam pukul 4.00 petang kami mengorak langkah menaiki motor, buat rondaan sekitar Pulau Pangkor. 

Salah satu member aku ini memang minah google, rajinlah search tempat menarik di Pulau Pangkor. Google punya google jumpalah satu destinasi ini iaitu Kota Belanda ataupun lebih dikenali sebagai Dutch Ford. Mesti yang tahu sejarahnya kan?

Ringkasan mengenai Kota Belanda / Dutch Ford:

Dimana pada tahun 1670, Kota Belanda ini dibina oleh Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC) untuk menyimpan bijih timah yang diperolehi dari negeri Perak. Masuk tahun 1690, rakyat tempatan yang tidak bersetuju dengan cara Belanda memperolehi bijih timah tersebut dan telah memusnahkan kota ini . Selepas dimusnahkan, pada tahun 1749 Belanda telah membinanya semula dan menempatkan seramai 80 orang pengawalnya di sini. Selepas tahun 1779 Kota Belanda tidak digunakan lagi kerana Belanda menumpukan kepada perdagangan rempah di Maluku, Indonesia. Belanda juga berhadapan dengan Perang Napoleon di Eropah . Pada 1824 Belanda dan Inggeris secara rasmi membahagikan wilayah penguasaan masing-masing di Nusantara menerusi Perjanjian Inggeris-Belanda 1824.

Orang kita kan memang pedengki. Satu dalam 1,000 nak jumpa orang yang suka tengok kebahagian kita. Kalau tengokkan, memang unik seni binaan Kota Belanda ini. Bila bergambar, view dia macam dekat Belanda lagaknya.

Kalau nak tahu juga, Kota Belanda ini merupakan salah satu destinasi yang paling popular dan wajib orang kunjungi bila datang ke Pulau Pangkor. Jadi, andai kata korang datang ke Pulau Pangkor singgahlah ke sini, lihat sendiri keunikan senibina Kota Belanda ini. Yang paling penting, jangan lupa tangkap gambar banyak-banyak. Bukan senang nak datang lagi. 




Percubaan yang ke sepuluh kali mungkin untuk menghasilkan gambar bersama. kahkahkah.... Ini padah bercuti time weekdays, takde orang keliling untuk tangkapkan gambar terpaksalah setting timer dekat camera.

Inilah jalan untuk ke Kota Belanda. Rata-rata orang dekat sini semuanya menunggang motorsikal. Hanyak 1/3 sahajalah yang bawa kereta. Dah macam dekat Melaka pula aku tengok kawasan rumah kedai di sini. 

Dah puas round area Kota Belanda, kami terus menuju ke Coral Bay. Kalau nak tahu, Coral Bay ini juga merupakan salah satu tempat menarik di Pulau Pangkor dan menjadi tumpuan orang mat salleh. Rata-rata yang lepak sini off course mat salleh.
Coral Bay menjadi tumpuan orang ramai terutama orang mat salleh disebabkan kawasan area sini memang cantik, view nak tengok matahari terbenam lagi menonjol area sini. Dekat Coral Bay ini juga terdapat pelbagai jenis buaian gantung untuk orang ramai beristirehat. Memang santai la duduk sini.

Air pantai dekat kawasan ini pula lagi jernih, bila bergambar memang super cantik. Cantik sungguh keindahan Tuhan. Datang sini rasa tenang sekali, hilang stress, segala masalah yang ada sedikit sebanyak dah hilang dibawa angin bayu. kahkah...

Dekat area Coral Bay ini juga ada cafe, dimana rata-ratanya dikunjungi orang mat salleh. Bila diperhatikan cafe situ agak high class gitu. Kita pandang dari jauh pun dah cukup.

 Muka dah basi, sebelum berangkat pulang ke homestay sempatlah selfie beramai-ramai. First time buat rancangan nak bercuti, hasilnya menjadi.
p/s: Agak-agak ke mana destinasi kita lepas ini ya?

Thanks you for reading!

6 comments:

  1. destinas wajib kan klau ke pangkor, klau tak mmg xdtg sini la..hihi..

    ReplyDelete
  2. seronoknya bercutiii. teringin jugak nk p...inshaAllah one day heheheh

    ReplyDelete
  3. seronok lah dapat jelajah pangkor

    ReplyDelete
  4. seronok cuci mata tengok mat salleh ke?

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!