Wednesday, 31 August 2016

Selamat Hari Merdeka ke-59!

Salam to all reader,

Harini 31 August menandakan tarikh keramat Hari Kemerdekaan. Saban tahun, apabila menjelang hari kemerdekaan, pasti orang ramai akan berkumpul beramai-ramai dengan mengadakan perarakan dari pagi sehingga ke tengahari. Setiap negeri pasti ada melakukan upacara sambutan kemerdekaan ini. Apabila malam kemerdekaan pula, pasti pada detik 12.00 malam ada upacara letupan bunga api, ada setengah orang pula melahirkan kemerdekaan dengan membawa motorsikal laju-laju mengikut puak masing-masing. Ini ke yang dinamakan merdeka? I don't think so. 

Bagi aku, Hari Kemerdekaan merupakan hari yang kita patut rasa bersyukur kerana negara kita telah bebas daripada dijajah dan kita juga harus bersyukur dan berterima kasih kepada pahlawan-pahlawan terdahulu yang mengalami tumpah darah memperjuangkan negara. Tanamkan nilai patriotik dan cintakan negara dalam diri masing-masing, elakkan persengketaan politik menjadi hakisan cinta akan tanah air. 

Bagi, melahirkan perasaan cinta akan tanah air, apa salahnya menggantung sehelai bendera malaysia di hadapan rumah. Realitinya kini, sebahagian besar ramai orang tidak mengambil inisiatif menggantung bendera malaysia di hadapan rumah. Kadang-kadang, bendera dah buruk pun masih tak diturunkan lagi. Tak faham manusia sekarang. Jadi, bagi melahirkan semangat kemerdekaan yang ke-59 ini aku nak share satu hasil seni aku iaitu topi ropol-ropol merdeka. Cara membuatnya sama macam membuat kad kemerdekaan sebelum ini cuma aku adaptasi menjadi topi.

Dulu waktu zaman sekolah, aku memang rajinlah join pertandingan reka kad ucapan, buat poster bagai. Pertandingan-pertandingan yang ramai orang tak berminat nak join tulah, aku ketagih nak join. Lain orang, lain citarasanya, ye tak?Takkan semua benda nak sama. Tapi bila dah masuk u ini, pertandingan-pertandingan sebegini memang tak dann la kau nak jumpa. Memandangkan, aku tengah cuti ini itulah aku curi masa buat benda alah ini. Nasib baiklah, ada juga rupa bentuknya. 

 MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

Topi ini, kalau tengok dari jauh adalah rupanya, bila dekat banyak yang dah tertanggal, nak cantik ambil colour cat, tup-tup kertas manilakat warna putih tu mengikut warna bendera. Barulah gempak sikit, ini aku dah malas memang tak buatlah jawabnya.  Apa-apapun selamat hari merdeka buat semua! Semoga negara kita akan kekal aman, dan kadar jenayah akan berkurang, barulah hati senang. =)


Thanks you for reading!

7 comments:

  1. serius cntik n kreatif topi tu.. =)
    selamat hari kemerdekaan buat Malaysia.!

    ReplyDelete
  2. Rajin, kreatif dan sangat patriotik!
    Salute!

    ReplyDelete
  3. wahhhh rajinnya, cantik dan kreatif.....selamat hari merdeka :)

    ReplyDelete
  4. wahh semangat kemerdekaan! bagus-bagus! ^^ Jum singgah blog saye bace new entry sambil tersenyum jom! ^^ http://iamfieonafieridz.blogspot.com

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!

Copyright © Azwar Syuhada Made with ❤ by azhafizah.com