Saturday, 6 April 2013

V.O.T.E???

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera =/

Dalam kesibukan menyiapkan PBS, tiba-tiba adik yang baru darjah lima menjerit 'PARLIMEN DAH BUBAR', mak aku pun terus menjengah ke depan televisyen. Langsung tak jadi nak masak. Excited punya pasal!! Dalam hatiku, macamlah adik aku itu tahu bubar itu apa. Masa itu, aku tak peduli pun benda itu semua, yang aku pedulikan masa itu adalah PBS aku yang perlu disiapkkan. Tapi aku dengarlah juga pengumuman yang disampaikan oleh perdana menteri disebabkan di rumah aku volume televisyen di pasang macam dalam panggung. Tambah-tambah semuanya mengalami masalah pendengaran. hahaha.. Tipu je!! Malam itu juga, aku rasa macam hendak menyambut perayaan sahaja rasanya apabila parlimen telah dibubarkan. Bila bukak laman sosial, ramai pula orang bersorak dan begitu teruja apabila parlimen dah bubar. Pengumuman yang diucapkan oleh perdana menteri seolah-olah macam hendak menyambut hari raya sahaja kedengarannya. Betapa seronoklah pula aku mendengar!!

Tiba keesokkan harinya, sewaktu aku hendak pergi sekolah aku lihat sudah banyak bendera-bendera telah di gantung. Baik di deretan kedai mahupun di lampu-lampu jalan. Betapa gahnya bendera-bendera tersebut berkibar. Itu belum hari penamaan calon lagi. Ialah sambutannnya mengalahkan orang nak menyambut bulan puasa.


Kesimpulannya, sebagai rakyat Malaysia ambillah kesempatan ini pergi mengundi pada yang lebih layak iaitu pada mereka yang telah mendaftar. Undi adalah rahsia!! Kalau hendak negara yang aman dan berdaulat pilihlah pemimpin yang betul-betul berkelayakkan. Selamat mengundi!!


p/s: Tidak semestinya dewasa dengan sebab usia semata-mata kerana seorang itu sudah meniti dewasa apabila dia sudah mampu membezakan perkara yang baik atau sebaliknya hatta sekalipun dia masih seorang anak di awal usianya. =/

Tadaa!!! Sahaja nak menambah, gambar sebagai bukti!! Tengoklah, betapa hebatnya aura panglimaku mengibarkan bendera. Siap masuk Utusan Malaysia (Selasa, 9/4/2013)!!

Betapa ramainya panglima aku sedang mengibarkan bendera!! Tunggu dan lihat, siapakah yang terkena??
Inilah laluan aku setiap pagi dan tengahari.. =)




32 comments:

  1. Selamat mengundi buat yang layak! ;) hee

    ReplyDelete
  2. sy setuju juga, cume skrang ssah nk cari yg betul2 ikut kriteria.kalau xngundi boleh tak?sbb nnti kalau tersalah pilih nnti dosa pulak...kot?
    x tahu lah...ade guide?

    ReplyDelete
  3. vote jangan tak vote :P

    jemput join contest dari saya,banyak hadiah di tawarkan untuk 16 pemenang :)

    http://diarionlinenurul.blogspot.com/2013/04/contest-header-paling-meletop-2013-by.html

    ReplyDelete
  4. Huhu semoga kita dapat mempunyai pemimpin yang terbaik kali ini :)

    ReplyDelete
  5. sometimes org dewasa nie pon tak berfikiran matang n tak boleh buat pilihan yg bijak...
    saya sayang malaysia....
    semoga malaysia terus aman di bwah kepimpinan PM tercenta :)

    ReplyDelete
  6. Nice entry! betul tu, kita kena undi pemimpin yang bakal memberi kebaikan buat kita, masyarakat, negara dan agama tercinta.. :)

    ReplyDelete
  7. Yeayy! Dah boleh mengundi! ^^ Saya pilih Malaysia~

    ReplyDelete
  8. terus terang, aku tak cukup umur lagi, wahahaha selamat mengundi ^___^

    ReplyDelete
  9. wahh saya pilih mengundi.. jom mengundi

    ReplyDelete
  10. deno tahun ni first time mengundi.. excited juga^^

    p/s: AL-FATIHAH buat rakan SLE... arwah adik Farah Najwa...

    ReplyDelete
  11. VOTE? sya tak pegi VOTE..hehe ;)

    ReplyDelete
  12. saya pilih mengundi.
    kehkeh2.

    xcited nak undi ni,pes time :D

    ReplyDelete
  13. layak mengundi tapi x sempat daftar hari tu.. #sigh

    ReplyDelete
  14. ha ah terasa macam perayaan plak kan..hehehe

    saya pilih mengundi ^_^

    ReplyDelete
  15. under age. haha apa apa pun selamat mengundi kepada yg layak, tunaikan tanggungjawab anda. Undi anda, masa depan negara. Phewwww hihi *peace*

    ReplyDelete
  16. Rakyat sekarang ni pening nak pilih pemimpin. Personally kak anis x belah mana3, cuma kak anis syg tok guru nik aziz hehe walopon byk fitnah pasal dia, kalau org yg betul2 kenal dia, msti tau apa yg dia akan buat dan apa yg dia takkan pernah buat :)

    ReplyDelete
  17. lambat lagi nak mengundi.. haha.. :)

    ReplyDelete
  18. sya lmbt nk daftr ngundi ari tu,sox tunggu g 5 thun la jwbnya nk mengundi..hehe selamat mengundi yer..:)

    ReplyDelete
  19. bella tak cukup umur lagi . akak dah boleh belum ? hihi :D

    semoga kita dapat pemimpin yg betul betul bertanggungjawab kali ini ini :)

    ReplyDelete
  20. nice day:)
    saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
    yang saya kemarin..


    bagi-bagi motivasi yaa.. :)


    http://wisataoutboundmalang.com/

    ReplyDelete
  21. umur x cukup lagi ! :p

    follow sini :)

    ReplyDelete
  22. tak cukup umur sthun je pun.rasa rugi pulak.hehehe

    ReplyDelete
  23. selamat mengundi dari ashriefamily.

    ReplyDelete
  24. baru berumur 23 tahun.. tahun mengundi yg pertama.. dah tak sabar ni.. eksaited nk mengundi.. hehehe

    ReplyDelete
  25. baru berumur 23 tahun.. tahun mengundi yg pertama.. dah tak sabar ni.. eksaited nk mengundi.. hehehe

    ReplyDelete
  26. saya tak lyak lagi mengundi, therefore, pilihlah dgn bijak

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!

Copyright © Azwar Syuhada Made with ❤ by azhafizah.com